پرسیار : ئایا نوێژی جەنازە قورئان بەنھێنی تێیدا دەخوێندرێ ؟
وەڵام : زانایان دەڵێن خوێندنەوەی قورئان بۆ نوێژی جەنازە دوو حالەتە :
یەکەم : ئەگەر نوێژی جەنازە لە ڕۆژدا بکرێت ، لەم حالەتە ھەموو زانایان یەک دەنگن سونەتە قورئان بە نھێنی بخوێندرێ ، بەڵگە :
(١) عن أبي أُمامةَ رَضِيَ اللَّهُ عنه، أنَّه قال : (( السُّنَّةُ في الصَّلاةِ على الجِنازة أن يقرأَ في التكبيرةِ الأُولى بأمِّ القرآنِ مخافَتَةً ، ثم يُكبِّرُ ثلاثًا ، والتَّسليمُ عند الآخِرةِ )) أخرجه النسائي (1989)، وابن المنذر في ((الأوسط)) (3165)، والطبراني في ((مسند الشاميين)) (3000). قال النوويُّ في ((المجموع)) (5/233): إسنادُه على شرْط الشَّيخينِ، وقال ابنُ الملقِّن في ((تحفة المحتاج)) (1/595): إسناده على شرط الصَّحيح، وصحَّح إسنادَه ابن حجر في ((فتح الباري)) (3/242)، وصحَّحه الألباني في ((صحيح سنن النسائي)) (1988).
دووەم : ئەگەر نوێژی جەنازە لە شەودا بکرێت ، لەم حالەتەش قورئان بە نھێنی دەخوێندرێ ، کە ئەمە وتەی شافعی و حەنابلەیە ، بەڵگە :
(١) عن أبي أُمامةَ رَضِيَ اللَّهُ عنه، أنَّه قال : (( السُّنَّةُ في الصَّلاةِ على الجِنازة أن يقرأَ في التكبيرةِ الأُولى بأمِّ القرآنِ مخافَتَةً، ثم يُكبِّرُ ثلاثًا، والتَّسليمُ عند الآخِرةِ )) أخرجه النسائي (1989)، وابن المنذر في ((الأوسط)) (3165)، والطبراني في ((مسند الشاميين)) (3000). قال النوويُّ في ((المجموع)) (5/233): إسنادُه على شرْط الشَّيخينِ، وقال ابنُ الملقِّن في ((تحفة المحتاج)) (1/595): إسناده على شرط الصَّحيح، وصحَّح إسنادَه ابن حجر في ((فتح الباري)) (3/242)، وصحَّحه الألباني في ((صحيح سنن النسائي)) (1988).
لەم فەرموودەیە فەرموودەیە ھیچ جیاوازی نەخستۆتە نێوان شەو و ڕۆژ .
(٢) نابێت قیاس بکرێت لەسەر نوێژی واجب ، بەڵکو وەک نوێژی تحیە المسجد و نوێژی ترە وەک ئەمەیە .
ابنُ قُدامةَ ڕەحمەتی خوای لێ بێت دەفەرمووێت : (( سونەتە قورئان خوێندنەوە و دوعا لە نوێژی جەنازە بەنھێنی بێت ، نەمان زانیووە جیاوازی ھەبێت . )) المغنی (٣٦٣/٢) .
بدر الدین العینی ڕەحمەتی خوای لێ بێت دەفەرمووێت : (( ئەوەی ڕاست بێت لە شەویشدا قورئان بەنھێنی دەخوێندرێ بۆ نوێژی جەنازە ، سەبارەت بە ڕۆژ ھەموو زانایان یەک دەنگن بە نھێنی تێیدا دەخوێندرێ . )) عمدة القاري شرح صحيح البخاري (١٤٠/٨) .
————————————————————
Www.ferdaws.net