پرسیار: حوکمی بەکارهێنانی (کەس) بۆ خوای گەورە؟ نموونە: (کەسێکم هەیە نزیکە لێم، کە خوای گەورەیە)؟
وەڵام: زانایان دەڵێن دروستە وشەی کەسێک (شخص) بۆ خوای گەورە بەکار بێنیت، بەڵگە:
ـ عن سَعْد بْن عُبَادَةَ قال: (لَوْ رَأَيْتُ رَجُلًا مَعَ امْرَأَتِي لَضَرَبْتُهُ بِالسَّيْفِ غَيْرُ مُصْفِحٍ عَنْهُ، فَبَلَغَ ذَلِكَ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ: (أَتَعْجَبُونَ مِنْ غَيْرَةِ سَعْدٍ، فَوَاللهِ لَأَنَا أَغْيَرُ مِنْهُ، وَاللهُ أَغْيَرُ مِنِّي، مِنْ أَجْلِ غَيْرَةِ اللهِ حَرَّمَ الْفَوَاحِشَ، مَا ظَهَرَ مِنْهَا، وَمَا بَطَنَ، وَلَا شَخْصَ أَغْيَرُ مِنَ اللهِ، وَلَا شَخْصَ أَحَبُّ إِلَيْهِ الْعُذْرُ مِنَ اللهِ، مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ بَعَثَ اللهُ الْمُرْسَلِينَ، مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ، وَلَا شَخْصَ أَحَبُّ إِلَيْهِ الْمِدْحَةُ مِنَ اللهِ، مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ وَعَدَ اللهُ الْجَنَّةَ). رواە مسلم (١٤٩٩).
ـ ڕیوایەت: (لا أحد). رواه البخاري (٧٤١٦).
(الشخص): واتە: هەر لاشەیەک بەرزی هەبێت و دیار بێت پێی دەڵێن (الشخص).
خوای گەورە دیارە و گەورەترە لە هەموو شتێک، هەروەها بەکارهێنانی (شخص) بۆ خوای گەورە قەدەغەی ئەسڵەکانی ئەهلی سوننە ناکات لە ناو و سیفەتدا، چونکە خوای گەورە لە ناو و سیفەتدا لە هیچ لە دروستکراوەکان ناچێت.
ئیمام بوخاری بابەتێکی داناوە لەژێر ناونیشانی: (هیج کەسێک بەغیرەتر نییە لە (اللە)).
ابن بطال ڕەحمەتی خوای لێ بێت سەوابی نەپێکاوە کاتێک دەفەرمووێت: (هەموو ئوممەت یەک دەنگن لەسەر ئەوە نابێت وەسفی خوای گەورە بکرێت بە (شخص)، چونکە ئەسڵ وەستانە لەم بابەتە و هیچ بەڵگە نەهاتوون). (شرح صحیح البخاري) لابن بطال (١/٣٣٨).