پرسیار: حوکمی بۆن لە جل و بەرگ دان کاتی ئیحرام؟
وەڵام: زانایان دەڵێن نابێت ئەوەی لە ئیحرام دایە بۆن لە جل و بەرگ بدات جا پێش ئیحرام بێت یان دوای ئیحرام بێت، کە ئەمە وتەی حەنەفی و مالکی و وتەیەکە لە وتەکانی شافعی و وتەیەکە لە وتەکانی حەنابلە و ئاجری و ابن باز و ابن عثیمینە، بەڵگە:
ـ عَنِ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عنهما عَنِ النَّبيِّ (ﷺ) أنَّه قال في المُحْرِم: (لا يَلْبَسْ ثوبًا مَسَّه وَرْسٌ ولا زَعْفران). رواه البخاري (366)، ومسلم (1177).
(الورس) بۆن نییە، بەڵام ئاماژەکردنە بۆ ئەوە کە محرم دەبێت خۆی بەدوور بگرێت لە بۆن. (عارضة الأحوذي) لابن العربي (٤/٥٤)، (فتح الباري) لابن حجر (٣/٤٠٤).
ـ بۆن ئاسەواری دەمێنێتەوە لەسەر جل و بەرگ پێچەوانەی لاشە کە دروستە کاتی شۆردن بۆن لەلاشە دان کاتی خۆشۆردن بۆ ئیحرام، نابێت جل و بەرگ قیاس بکرێت لەسەر لاشە. (الموسوعة الفقهية الكويتية) (2/172)، (الشرح الممتع) لابن عثيمين (7/65).
ـ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عنهما بينا رجُلٌ واقِفٌ مع النبيِّ (ﷺ) بعَرفةَ إذ وقَعَ عن راحِلَتِه فوَقَصَتْه- أو قال: فأوقَصَتْه- فقال النبيُّ (ﷺ): (اغسِلُوه بماءٍ وسِدرٍ وكفِّنوه في ثَوبينِ ولا تُمِسُّوه طيبًا ولا تُخَمِّروا رأسَه ولا تحَنِّطوه فإنَّ الله يبعَثُه يومَ القيامةِ مُلَبِّيًا). رواه البخاري (1850) واللفظ له ومسلم (1206).
ئەگەر قەدەغەی مردوو کرابێت لەوەی بۆنی لێ بدرێت لەبەر ئیحرامەکەی، ئەوە زیندوو لەپێشترە. (مجموع فتاوى ورسائل العثيمين) (24/275).
ئەگەر محرم بۆنی لەخۆیدا بە ئەنقەست لەسەریەتی فیدیە بدات، کە ئەمە وتەی هەر چوار مەزهەبەکانە، قیاس دەکەن لەسەر فیدیەی قژ تاشین. (الشرح الممتع) لابن عثيمين (7/171).